Anxieties and Power (Die Sorgen und die Macht)

A play about yesterday’s future based on the drama by Peter Hacks
In October of 1962, Peter Hacks’ play Die Sorgen und die Macht – or Anxieties and Power – made its debut at the Deutsches Theater Berlin. Convinced he was living in a post-revolutionary East Germany, Hacks depicted a society striving to overcome its remaining contradictions.  In Die Sorgen und die Macht, Hacks uses the economic and emotional entanglements of workers at a briquette factory and a glassware plant to outline a kind of moral economy. It’s first and foremost his love for Hede Stoll, a glass factory employee, which persuades briquette factory worker Max Fidorra to put the interests of the collective ahead of those of the individual. After months of wrangling with East Germany’s communist party, the original Deutsches Theater production of Anxieties and Power closed prematurely in January of 1963. Peter Hacks was an admirer of Goethe, a staunch supporter of East German leader Walter Ulbricht, an ironist and a communist. Although – or perhaps because – his were among the most performed German plays of the 1960s and 70s, Hacks gradually faded into obscurity after the Berlin Wall fell. Die Sorgen und die Macht is an encounter with one of East (and West) Germany’s leading intellectuals and with “yesterday’s future”, which surprisingly has much to say about the present.
Premiere October 4, 2010
Michael SchweighöferOswald Twardowski, Party Secretary of the Red Hammer Lignite Plant; Herbert Zidewang, Worker
Elias ArensPaul Kunze, Heizer, Sekretär der Brikettfabrik
Jürgen KuttnerMelz, Engineer & Plant Manager of the briquette factory; Edwin Fromm, Worker; Emcee; Chairman
Christoph FrankenJulius Papmeier, Trade Union Chairman at the briquette factory; Jost Birkenbihl, Librarian; Mr.Wechselbrunner
Felix GoeserMax Fidorra, Worker
Gabriele HeinzHilde Bittrich, Worker; Party Secretary of the state-owned, hollow glassware factory; Delegate for the Ernst Thälmann briquette factory
Lisa HrdinaEmma Holdefleiss, Worker; Valeska
Susanne WolffHede Stoll, Worker in the glass factory; Muser
Michael LetzMusician
Oswald Twardowski, Party Secretary of the Red Hammer Lignite Plant; Herbert Zidewang, Worker
Paul Kunze, Heizer, Sekretär der Brikettfabrik
Melz, Engineer & Plant Manager of the briquette factory; Edwin Fromm, Worker; Emcee; Chairman
Julius Papmeier, Trade Union Chairman at the briquette factory; Jost Birkenbihl, Librarian; Mr.Wechselbrunner
Max Fidorra, Worker
Hilde Bittrich, Worker; Party Secretary of the state-owned, hollow glassware factory; Delegate for the Ernst Thälmann briquette factory
Emma Holdefleiss, Worker; Valeska
Hede Stoll, Worker in the glass factory; Muser
Michael Letz
Musician
Berliner Zeitung
Dirk Pilz, 04.09.2010
Die Zukunft von gestern, das heißt hier: der Ernst einer Holdefleiss, die Lächerlichkeit eines Kunze, die Eiseskälte eines Hacks. Diese Inszenierung ist voller Komik, Verbissenheit, Kitsch und Tragik. Sie ist alles zugleich. Lachhaft aber werden die Figuren nie. Man sieht nicht  oft so bewusstseinsspitze Schauspieler. Man sieht nicht oft DDR- Verarbeitungstheater, das weder in Ostalgie noch in hochkommunistische Salonschwärmerei verfällt. Die Zukunft von gestern, das heißt hier: der Ernst einer Holdefleiss, die Lächerlichkeit eines Kunze, die Eiseskälte eines Hacks. Diese Inszenierung ist voller Komik, Verbissenheit, Kitsch und Tragik. Sie ist alles zugleich. Lachhaft aber werden die Figuren nie. Man sieht nicht  oft so bewusstseinsspitze Schauspieler. Man sieht nicht oft DDR- Verarbeitungstheater, das weder in Ostalgie noch in hochkommunistische Salonschwärmerei verfällt.

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by Anna Seghers
Director: Alexander Riemenschneider
Forecourt
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